Pe 28 octombrie 2021, Facebook a anuntat ca s-a rebranduit drept Meta Platforms Inc., sau pe scurt Meta – un nume pe care l-a ales cu atentie pentru a valorifica din timp ceea ce va fi viitorul inevitabil al conectivitatii umane si, poate, al vietii insasi.
Calitatea definitorie a metaversului va fi un sentiment de prezenta – ca si cum ai fi chiar acolo cu o alta persoana sau intr-un alt loc. A te simti cu adevarat prezent cu o alta persoana este visul suprem al tehnologiei sociale. Acesta este motivul pentru care ne concentram pe construirea acestuia
Mark Zuckerberg
Ce este Metaversul?
Metaversul este o retea masiva si interoperabila de lumi virtuale 3D randate in timp real, care poate fi experimentata in mod sincron si persistent de catre un numar efectiv nelimitat de utilizatori cu un sentiment individual de prezenta si cu continuitate a datelor, cum ar fi identitatea, istoricul, drepturi, obiecte, comunicatii si plati”, dupa cum il defineste capitalistul de risc Matthew Ball in prefata remarcabilului sau eseu in noua parti despre metaverse – The Metaverse Primer.
Numind metaversul „stare cvasi-succesoare a internetului mobil”, scrie ca „metaversul nu va inlocui in mod fundamental internetul, ci se va sprijini pe acesta si il va transforma in mod iterativ”.
Deoarece Metaversul se dezvolta in mod constant, exista posibilitatea ca acesta sa fie mult mai maret si mai captivant cand va deveni realitate.
Zuckerberg a facut un pas mai departe pentru a oferi oamenilor din intreaga lume o privire asupra metaversului, intr-un videoclip, pe care il puteti urmari mai jos.
Zuckerberg a aratat o lume care poate fi definita ca un nivel mult mai ridicat de realitate virtuala (VR) si realitate augmentata (AR). In spatiul virtual al metaversului, tot ceea ce fac oamenii in lumea reala este replicat.
O casca VR sau orice alt gadget conceput special pentru acest scop, va functiona ca o poarta catre aceasta lume.
Ideea Facebook despre metavers include avatare virtuale ale oamenilor care joaca jocuri, participari la intalniri, ateliere, exercitii, grupuri de studiu si socializare, si tot felul de alte activitati care pot fi facute in realitate.
Din aceasta idee poate fi extrapolat un metavers mult mai complex. Cu toate acestea, este de remarcat faptul ca Zuckerberg considera ca ar putea dura aproximativ 10 ani pentru ca metaversul sa devina mainstream. Daca stai totusi sa te gandesti, e destul de putin timp.
Mai e cineva interesat de metavers?
Microsoft este un alt jucator important care incearca sa construiasca un metavers. Ideea Microsoft se numeste Mesh. Una dintre cele mai interesante caracteristici ale sale este ceea ce compania numeste „Holoportare”. Pur si simplu, utilizatorii sai isi vor putea proiecta eul holografic altor utilizatori.
Realitatile sale virtuale (VR) si augmentate (AR) pot fi experimentate cel mai bine cu dispozitivele HoloLens – un gadget care poate face experienta de „Holoportare” cu totul diferita. Cu toate acestea, Mesh poate fi accesat si prin alte casti VR, telefoane mobile, tablete sau PC-uri.
Initial, proiectiile vor fi sub forma de avatare animate. In cele din urma, vor deveni o proiectie realista. Ceva de genul modului in care personajele din Razboiul Stelelor interactioneaza intre ele prin proiectia holografica.
Mesh este de asteptat sa fie lansat pentru Teams in 2022. In mod clar, Microsoft se concentreaza asupra modului in care munca de rutina poate deveni mai captivanta intr-un metavers.
Alte platforme metaverse
Platformele metaverse mai avansate includ Roblox si Fortnite. Primul este deosebit de interesant.
Lansat in 2006, Roblox a devenit atat de faimos incat foarte multi copii il joaca in intreaga lume, dar este mai mult decat un simplu joc.
Roblox este ca un targ imens in lumea virtuala. Utilizatorii sai isi pot crea propriile jocuri pe platforma si le pot monetiza pentru a castiga bani reali schimband moneda virtuala cunoscuta sub numele de Robux pe care o castiga pe platforma.
Recent, Venture Beat a raportat ca la evenimentul GamesBeat Summit Next, seful de tehnologie al companiei, Dan Sturman, a spus ca Roblox creeaza un metavers in jurul jucatorilor sai. Acest lucru este evident, deoarece companii precum Nike si National Football League (NFL) au intrat in metavers cu NIKELAND – un spatiu de joaca virtual – si respectiv, magazin Roblox.
In timp ce Nike si-a anuntat parteneriatul pe 18 noiembrie, NFL si-a anuntat stirile zece zile mai tarziu.
Fortnite, pe de alta parte, este unul dintre cei mai mari „concurenti” din spatiul metaversului. Lansat de Epic Games in 2017, a inceput ca un joc multiplayer online si a devenit acum un spatiu mare de socializare, cu muzicieni apreciati, precum Ariana Grande, care sustin concerte pe platforma sa.
Am experimentat pana acum metaversul?
Jucatorii Avid in mod sigur au experimentat. The Sims, unul dintre cele mai faimoase jocuri din lume din toate timpurile, le-a permis jucatorilor sa experimenteze o simulare a vietii prin avatarurile lor virtuale atunci cand a fost lansat in 2000.
Sims a dat o idee despre cum ar putea fi o viitoare experienta metavers. In 2003, Linden Lab, o companie americana de tehnologie, a lansat o aplicatie cunoscuta sub numele de Second Life. Atat fanii realitatii virtuale, cat si expertii cred ca Second Life a plantat semintele metaversului.
Second Life permite utilizatorilor sai sa experimenteze exact ceea ce sugereaza numele sau: o a doua viata. Oamenii adevarati isi pot crea avatarele virtuale 3D pe platforma si pot face aproape tot ce pot in lumea reala.
Utilizatorii Second Life pot interactiona cu alti utilizatori si pot forma relatii prin identitatile lor virtuale. Ei se pot organiza, participa si sa se exprime prin muzica si arta, precum si sa foloseasca obiecte virtuale si chiar sa contribuie la construirea unor lucruri, cum ar fi cladirile virtuale. Acestia pot participa la seminarii religioase, concerte si intalniri de afaceri.
Mai mult, exista institutii de invatamant si chiar ambasade. In 2007, Maldive a devenit prima tara care a deschis o ambasada virtuala in Second Life.
Utilizatorii pot cumpara si vinde articole virtuale in Second Life folosind propria moneda digitala in bucla inchisa a platformei – Linden, care nu trebuie confundata cu o criptomoneda.
Mai multe jocuri, inclusiv World of Warcraft lansat in 2004, permit jucatorilor sa interactioneze intre ei. Aceasta este o forma de retea sociala in care comunitatile sunt dezvoltate in jurul jocurilor.
Care este viitorul metaversului?
Adevarul este ca metaversul va deveni la fel de real si comun ca internetul. Dupa cum putem vedea, este doar o chestiune de timp.
Cand fondatorul Epic Games, Tim Sweeney, a fost intrebat de CNN ce crede despre viitorul metaversului, el a spus: „Cred ca va dura un deceniu sau mai mult pentru a ajunge cu adevarat la rezultatul final, dar sigur se va intampla”.
In acelasi timp, Sweeney a spus: „Metaversul nu va fi creat de o singura companie. Va fi creat de milioane de dezvoltatori care isi construiesc fiecare parte din el.”
Deci, cu alte cuvinte, metaversul este inca construit caramida cu caramida si toata lumea va da o mana de ajutor la crearea lui.
Pentru alte noutati despre nunti sau serviciile noastre te invitam sa te abonezi la Newsletter.
Postari asemanatoare
Care este diferenta dintre video 360 si video VR
Pe masura ce sunt introduse din ce in ce mai multe platforme vizuale, ai putea sa...
Ochelari VR pentru telefon sau Casca VR dedicata?
Daca vrei sa vizionezi clipuri VR ai de ales intre mai multe...